ISO 9001 – minőségirányítási rendszer – ISO 9001:2015

ISO 9001 - MIR bevezetése

 

 

Mi is az az ISO 9001 minőségirányítási rendszer

Az ISO 9001-es egy minőségirányítási rendszerrel (MIR) kapcsolatos követelményeket leíró szabvány, amely az ISO 9000 szabványcsoport legjelentősebb része. A jelenlegi ISO 9001-es szabvány pontos címe az MSZ EN ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015). Ez egy tanúsítható szabvány, és cégünk felkészíti vállalatát a tanúsításra, hogy cége megfeleljen a szabvány által támasztott minden követelménynek.

 

Az MSZ EN ISO 9001:2009 tartalomjegyzéke

  • 0. Bevezetés
  • 1. Alkalmazási terület
  • 2. Rendelkező hivatkozások
  • 3. Szakkifejezések és meghatározásuk
  • 4. Minőségirányítási rendszer
  • 5. A vezetőség felelősségi köre
  • 6. Gazdálkodás az erőforrásokkal
  • 7. A termék előállítása
  • 8. Mérés, elemzés, fejlesztés

 

Az ISO 9001 szabvány nem ír elő konkrét, megvalósítandó módszert, hanem minden cég saját viszonyaihoz kell alakítani és alkalmazni a szabvány követelményeit. Ebben nyújt cégünk segítséget.

 

Tanúsításra felkészítés

Az ISO 9001 -es minőségirányítási rendszert a cég működéséhez kell igazítani, mégpedig a meglévő dokumentációs rendszerből kiindulva, arra ráépítve, kiegészítve a szabvány által megkövetelt elemekkel. Egy jól működő ISO 9001-es rendszer belesimul a cége mindennapjaiba, hatékonyan előmozdítva a nyomon követhető ügymenetet, a pontos és költséghatékony munkavégzést.

 

Cégünk nagy tapasztalattal bír rendszer kiépítés és tanácsadás terén.

Munkatársaink, tanácsadóink szakmailag képzett és nagy tapasztalttal bíró szakemberek. Tanácsadói hálózatunk az ország egész területére kiterjed, így biztosítva Önt a gyors és költséghatékonyan munkáról. Alkalmazza cégénél az ISO 9001-es szabványt és lépjen előrébb céges megítélésében! Mi az Ön segítségére leszünk ebben!

Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer (MIR)… hmm már hallottam sok mindent, mi újat tudnak mondani?

Ne csak terv, vagy vevői igény maradjon az ISO 9001 minőségirányítási rendszer bevezetése és a tanúsítvány megszerzése!

Ez a leírás nem az ISO 9001 szabvány szövegét és értelmezését szeretné bemutatni, nem is arra hivatott, hogy fejezetekre bontva átbeszéljük, mit kell tenni a szabványnak való megfelelés érdekében (Ezt tanácsadóink tudják, és nagyon szívesen elmondják személyesen!) Csupán olyan dolgokra hívjuk fel az Ön figyelmét, amely tevékenységek illetve intézkedések a vállalkozása sikerét szolgálják és természetesen a szabvány követelményei is.

 

Minőségügy…

A minőségügy régi hagyomány, gondoljunk csak bele, már az őskori ember is törekedett arra, hogy tökéletesebb eszközöket, szerszámokat állítson elő. Azonban mielőtt belemennénk a történeti áttekintésbe – amelyet egy külön cikkünkben olvashat – probáljuk meghatározni, mi is lehet a minőség.

 

Mi a minőség…

A minőség fogalmának meghatározását több féle módon illetve megközelítéssel lehet definiálni, az egyszerűség kedvéért közelítsük meg a felhasználó szemszögéből: “A minőség azt jelenti, hogy képesek vagyunk a vevő igényeit, elvárásait vagy szükségleteit kielégíteni.” Igen, ezt szeretné minden vállalkozó, aki gondol a jövőre, elégedett vevőket. Hogyan érheti el ezt?

 

Az ISO 9001 szabvány minőségirányítási alapelvei:

 

  • vevőorientált szervezet
  • megfelelő vezetés
  • munkatársak részvétele
  • folyamatalapú látásmód
  • rendszerszemlélet
  • folyamatos fejlesztések
  • tényalapú döntéshozatal
  • kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolatok

 

Hol ajánlott  a MIR használata?

A megfelelően szabályozott és strukturált üzleti folyamatok alkalmazása nagy mértékben hozzájárul a legyártott termékek és a szolgáltatások minőségének javításához. Éppen ezért, az ISO 9001 minőségirányítási rendszer tanúsításának megszerzése szinte minden ágazat részére pozitívan hat. Sok esetben az ISO 9001 (MIR) bevezetését és tanúsítását egy külső tényező miatt  (pl. vevői igény vagy állami előírás) végzik el. Azonban erre a minőségirányítási tanúsításra nem szabad nyűgként gondolni, mivel a kiépített rendszer a cégük hatékonyságát, és az üzleti eredmények minőségét segíti elő.

 

Az ISO 9001 minőségirányítási rendszer tanúsítása

ISO 9001 minőségirányítási rendszer tanusításaA bevezetett és „jól” működő ISO 9001 minőségirányítási rendszernek akkor van igazán nagy értéke, ha egy harmadik fél által tanúsítva van. Mit jelent ez? A harmadik félnek megfelelő jogosultságot (akkreditációt) kell szereznie, ahhoz, hogy ISO 9001 tanúsítványok kiállítására alkalmas legyen. Ezt a jogosultságot Magyarországon a Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT) illetve 2016.01.01-től a Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH) adja ki. Sok olyan szervezet van Magyarországon, akik akkreditáció nélkül adnak ki ISO tanúsítványt, amely pályázatokon, illetve közbeszerzéseken nem elfogadott.

A Toma Group Kft. vállalja, hogy az általa bevezetett ISO 9001 rendszert olyan szervezet fogja tanúsítani, aki nemzetközileg elfogadott akkreditációval rendelkezik, továbbá a tanúsítás pozitív kimenetelére is garanciát adunk.

Ne feledje ezt a garanciát sok tanácsadó ígéri, de mi ezt nem csupán a kapcsolataink miatt állíthatjuk,hanem a „jól” bevezetett és hatékonyan működő ISO 9001 minőségirányítási rendszer maga fogja garantálni a sikeres tanúsítást!

 

Elégedett vevőket szeretnék…

Az ISO 9001 szabvány bevezetése és a bevezetett rendszer működése önmagában nem biztosít semmit a vevő számára. A cégek nagy része nem kizárólag onnan vásárol, ahol van bevezetett és tanúsított minőségirányítási rendszer az ISO 9001 : 2008 szabvány szerint. Onnan azonban Ön sem vásárol újra, ahol a termék vagy a szolgáltatás minősége nem volt megfelelő. De előfordulhat ennek az ellenkezője is, amikor a szervezet rendelkezik ISO tanúsítással, de a terméke, szolgáltatása még is katasztrófa és bármennyire is tanúsított szervezet nem fogunk visszamenni hozzá még egyszer.

Jogosan teszi fel a kérdést, hogy miért is “kell” bevezetnie a minőségirányítási rendszert és megszereznie az ISO 9001 tanúsítványt?

A két szolgáltató illetve gyártó vállalkozás között az a különbség, hogy akinek egy jól működő minőségirányítási rendszere van, foglalkozik a vevői véleményekkel, akkor is, ha az negatív, és tesz lépéseket azért, hogy máskor ne forduljon elő.

 

  • Az Ön vállalkozása mikor tett határozott lépéseket negatív vevői visszajelzés illetve reklamáció ismételt előfordulása ellen?
  • Mikor mérte fel a vevők elégedettségét illetve elégedetlenségét utoljáta?

 

Az  szervezet, akinél bevezetésre kerül a minőségirányítási rendszer legalább évente ezt megteszi és ezen kívül sok egyéb intézkedést tesz vevői illetve a minőség megtartása érdekében. A vevői visszajelzések dokumentálása így már nem is tűnik elfecsérelt időnek, de ha már itt tartunk, a szervezetek vezetőinek az ISO 9001 szabványról, nem a minőség, hanem a túlzott dokumentálás jut eszébe.

 

Jaj, már így is annyi dolgunk van, és most még dokumentáljunk az ISO 9001 miatt is…

Erről ilyen formában nincs szó!
Nézzük meg egy példa segítségével, hogy egy átlagos cégnél a minőségirányítási rendszer bevezetése előtt mi is történik. A képzeletbeli szervezet három főből áll, az egyszerűség kedvéért. A cég két alkalmazottja többek között,  a folyamathoz tartozó dokumentumokat készíti a megrendelők részére. Az egyik fő folyamat, amit minden cégvezető szeret, az a szerződéskötés, hiszen ebből lesz a bevétel. A múlt hónapban az ügyvezető – értelem szerűen képzeletbeli cégünk harmadik tagja –  módosította a szerződést, miszerint a megrendelést követően a megrendelőnek ki kell fizetnie a vállalási ár első részletét. Sajnos a módosítás után elfelejtett szólni a munkatársaknak, hogy melyik verziót kell használni ezért a kolléganő a “bevált” mintát aktualizálva köttette meg a szerződés, ami a szervezettől nagyobb erőforrást igényelt, mert az alapanyag raktár “megtöltését” neki kellett megfinanszírozni. Ez csak egy életkép a cégek életéből, nem beszéltünk arról, amikor valamilyen dokumentumot, feljegyzést hiába keresünk, amivel idő, munkaóra és pénz megy a kútba. Az ISO 9001 szabvány is megenged bizonyos igazoló feljegyzések elektronikus vezetését és kezelését, bár a tapasztalatunk szerint ez a folyamat, mármint az elektronikus dokumentumok kezelése kevés cégnél van leszabályozva. A szabályozások, eljárások még mindig fontosak, de most nem ez a legfontosabb kérdés az Ön számára.

 

Miért érdemes az Ön vállalkozásának is bevezetnie az ISO 9001 minőségirányítási rendszert?

ISO 9001 - MIR - diagrammTapasztalataink szerint, azok a vállalkozások, amelyek bevezették az ISO 9001 rendszert, a következő előnyöket élvezik:

  • versenyelőny a piacon
  • a feladatokhoz kapcsolódó hatáskörök egyértelművé vállnak
  • a vezetői információk naprakészek , így hatékonyabb az irányítás
  • csökkennek a hibák okozta veszteségek
  • a folyamatok szabályozottabbá válnak, így a dolgozók munkája nyomon követhető, értékelhető
  • a „jól” bevezetett ISO 9001 rendszer által kialakul a folyamatos fejlődés igénye
  • a beszállítókkal előnyösebb, átláthatóbb üzleti kapcsolat és egyben ösztönözni is tudjuk őket.

 

MENNYIBE KERÜL EZ A SOK POZITÍV DOLOG BEVEZETÉSE A VÁLLALKOZÁSOM RÉSZÉRE?

Mielőtt erre a kérdésre válaszolunk, gondoljon bele, hogy az elmúlt időszakban:

 

  • Mennyit költött kiesett munkaórára dokumentumok keresése miatt?
  • Mennyi bevételtől esett el a vevők elvesztése miatt?

 

És a legfontosabb kérdés: Mennyi pénzt költött el az elmúlt időszakban a minőségre, vállalata fejlesztésére?
A tanácsadás díja, azaz a minőségirányítási rendszer bevezetése két dologtól függ igazán:

 

  • Mit szeretne kapni illetve milyen célt szeretne elérni a felső vezetőség az ISO 9001 minőségirányítási rendszer bevezetésével?
  • Mekkora szervezetről beszélünk? Itt nem csak a cég létszáma a mérvadó, hanem a telephelyek és a tevékenységek száma és összetettsége is.

 

A Toma- Group Kft. munkatársai úgy gondolják, hogy minden vevőnek “jár” a minőség és azt szeretnék, ha Ön se kullogna a nagy cégek mögött, hanem egy jól működő, hosszú távú vállalkozás vezetőségéhez tartozna, aki sok munkavállalót foglalkoztat, ezért kérjen ajánlatot kötelezettségtől mentesen!

 

Ajánlatot kérek ISO 9001 minőségirányítási rendszer (MIR) kiépítésére

 

ISO 9001:2015 szabvány rövid bemutatása

Az MSZ EN ISO 9001:2015 szabvány 10 fejezetből áll, ami megkönnyíti az ISO 14001:2015 szabvánnyal való integrációt.
Az ISO 9001:2008 (MSZ EN ISO 9001:2009) szabványból ismert fogalmak pontosításra illetve módosításra kerültek (pl.: beszállítók helyett külső szolgáltatók; a kizárások helyett nem alkalmazott szabványkövetelmények).

A módosítás új fogalmakat is bevezetett, ilyen többek között a szervezet belső és külső tényezői. A kockázatértékelés fogalma, amely a megelőző tevékenységek helyett alkalmazandó és kiemelt figyelmet kaptak az érdekelt felek is.

Az egyik legjelentősebb változás a nem alkalmazott szabványkövetelmények, amely ellentétben az MSZ EN ISO 9001:2009 szabvánnyal nem egy fejezetre korlátozódik, hanem megengedi minden szabványpontnál, hogy nem alkalmazhatóként azonosítsuk, de ez azért nem annyira egyszerű

ISO 9001:2015 alapelvek

Az ISO 9001 szabványok legfrissebb kiadását, az ISO 9001:2015-öt hét minőségbiztosítási elv mentén építették fel:

    • Ügyfélközpontúság (customer focus)
    • Vezetés (leadership)
    • Emberek bevonása (engagement of people)
    • Folyamat megközelítés (process approach)
    • Fejlődés (improvement)
    • A bizonyítékokon alapuló döntéshozatal (evidence-based decision making)
    • Kapcsolat-kezelés (relationship management)

Az ISO 9001: 2015 minden egyes részben kitér arra, hogy a termékeknek, szolgáltatásoknak és szervezeteknek milyen követelményeknek kell megfelelniük, annak érdekében, hogy megfeleljenek a fent említett minőségbiztosítási elveknek.

Az ISO9001:2009 és az ISO9001:2015 különbségei:

Az ISO 9001:2015-nek tíz fő része van a 2009-as szabvány nyolc részével szemben. A következő táblázatban láthatja ezen részek összehasonlítását:

ISO 9001:2009 ISO 9001:2015
0.Bevezetés 0. Bevezetés
1. Alkalmazási terület 1. Alkalmazás terület
2. Rendelkező hivatkozások 2. Rendelkező hivatkozások
3. Szakkifejezések és meghatározásuk 3. Szakkifejezések és meghatározásuk
4. Minőségirányítási rendszer 4. A
szervezet összefüggései
5. A vezetőség felelősségi köre 5. Vezetés
6. Az erőforrásokkal való gazdálkodás 6. Tervezés
7. A termék előállítása 7. Támogató rendszer
8. Mérés,elemzés, fejlesztés 8. Működés
9. Teljesítményértékelés
10. Fejlődés

A változás új szabályzati elemek bővülésével járt, melyeknek egy része az ISO szabványok felépítését, valamint követelményeit érinti. A változás összefügg az alkalmazási területen bekövetkezett változások követésével.

A Magyar Szabványügyi Testület 2015.11.02-án kiadta az ISO 9001 szabvány legújabb változatát, magyar nyelven, az alábbi jelzettel:

      • MSZ EN ISO 9001:2015

Minőségirányítási rendszerek. Követelmények.

 

 

Ez a nemzetközi szabvány is – hasonlóan az előzőhöz – a folyamatszemléletű megközelítést alkalmazza (Plan-Do-Check-Act), azonban kiegészült a kockázatalapú gondolkodás móddal.

Kockázat alapú gondolkodás?!

„A kockázatalapú gondolkodásmód alapvető fontosságú egy eredményes minőségirányítási rendszer megvalósításához.” – Idézet a 2015.11.02-án megjelent MSZ EN ISO 9001:2015 szabványból.

A kockázatalapú gondolkodásmód benne volt – bár kicsit burkoltan – ennek a nemzetközi szabványnak az előző kiadásaiban (pl.: megelőző tevékenység végrehajtását a lehetséges eltérések).

Tehát eme követelmény teljesítés fog nagyobb „munkát” jelenteni a tanácsadók számára, valamint a tanúsított szervezetek számára.

Mit kell tennem, ha már rendelkezem ISO 9001 tanúsítvánnyal?

Egyenlőre nincs azonnali tenni való… De el kell kezdeni az áttérést az új MSZ EN ISO 9001:2015 szabványra, amiben állunk a rendelkezésükre.

Kérje tanácsadónk segítségét!

 

A legtöbb tanúsító szervezetnél lehetőség van a következő auditon való áttérésre, amennyiben ebben segítségre van szükségük, szívesen állunk a rendelkezésükre,

kérje ajánlatunkat!

 

Ajánlatkérés

Név (kötelező)

Email cím (kötelező)

Cégnév

Telefonszám

Üzenet