Kávézzunk! – Példa az ISO minőségmenedzsment szabványra

06 Már Kávézzunk! – Példa az ISO minőségmenedzsment szabványra

A Kávéról általában

Mindenki, talán Ön is ivott már kávét, vagy látott már valakit, aki hallott olyanról, aki kávézott. Valószínűleg azt is tudja, hogy a kávézásnak, a kávénak művészete van. Régen volt a “kotyogós” gép, amit a mamánk, édesanyánk használt illetve használ, ma már hiper szuper kávégépek állnak rendelkezésünkre, de egy biztos mindenki másképp szereti, mindenkinek más a kávézási szokása. Képzeletben menjünk vissza az időbe és próbáljuk felidézni, hogy is alakult ki, hogy milyen kávét szeretünk fogyasztani. (Amennyiben nem kávézik, tartson velünk, egy olyan ciklus folyamatát igyekszünk szemléltetni “játékosan”, amelyet “átfordítva” a mindennapokba használhat a cége működése, fejlesztése során!)

Megtervezted (PLAN)

Első alkalommal, mikor eldöntötte, hogy iszik egy jó feketét, csak hallomásból tudta, hogy lehet kávét inni cukorral, tejszínnel, tejjel, hideggel- meleggel, de még nem tudhatta, hogyan is szereti igazán. Egy biztos, az előkészületet meg kellett tervezni, azaz át kellett gondolni, hogy mi kell a kávé elkészítéséhez és elfogyasztásához. Kávé (szemes vagy őrölt), víz, kávéfőző és az elfogyasztásához, ez lesz a legnehezebb, ne felejtse el, hogy most kávézunk először. Itt még nem tudhattuk, hogy pontosan hogyan is szeretjük, de láttunk valakit, aki hallotta, hogy jó lesz, ha teszünk bele cukrot vagy édesítőt, tejet vagy tejszínt, de ezek egy kávéba kicsit soknak tűnnek. Első alkalommal tegyük fel, mivel, hogy kicsit féltünk is tőle, a kávét cukorral akartuk kipróbálni. Tehát a kávé elkészítéséhez szükségeseken kívül beszereztünk egy kis cukrot is. És belevágott, nemsokára kész az első fekete….

Végrehajtotta (Do)

Amint minden rendelkezésre állt, lefőzte az “első” kávét, csészébe persze, és ott volt a cukor, hát tett is bele úgy szemre, édesen szép az élet. Azaz a megtervezett lépéseket végrehajtottuk. De vajon jó volt-e a tervezés? Biztos nem kell bele még valami, tej vagy tejszín? Erre a kérdésre csak akkor kapta meg a választ, amikor belekortyolt a kávéjába, azaz ellenőrízte az eredményt.

Ellenőrizte (CHECK)

A kávé elfogyasztása közben ismét átgondolta a megtervezés folyamatát. Mivel az első kávéról beszélünk még mindig, nem “tapasztalhatta” meg, hogy mondjuk tejjel vagy tejszínnel selymesebb az íze vagy, hogy az igazi fekete lehet az ütősebb, de kellemesen elfogyasztotta egy beszélgetés keretében. Azzal azért tisztában vagyunk, hogy egymás után nem iszunk sok kávét, mert figyelünk az egészségünkre, azaz nem érdemes többek között egészségügyi okokból sem az összes variációt megtervezni és kipróbálni egyszerre, illetve egymás után. Azonban- tételezzük fel- túl édes volt és nem volt elég selymes, valamint nagyon meleg volt, sokat kellett várni, míg kihűl és csak a csészét szorongattuk sokáig, pedig már alig vártuk, hogy megkóstoljuk életünk első kávéját. Összességében eldöntötte, hogy a hibát legközelebb ki fogja javítani, ezért a tervezési szakaszt újra gondolja.

Módosítás (ACT)

Az ellenőrzés során felmerült “hibák” kijavítása érdekében a legközelebbi kávéfőzés alkalmával, már a tervezési szakaszban, másképp állt a folyamatnak. A szükséges eszközökön túl, már gondoskodott tejről, annak érdekében, hogy a kávét kicsit lehűtse, valamint eldöntötte, hogy elegendő a két szem kockacukor, a három helyett. Azaz módosította az eljárást, már a tervezési szakaszban, annak érdekében, hogy megtalálja azt a kompozíciót, ahogy ma Ön szereti. (Értelem szerűen még a “ciklus” számtalanszor lejátszódhat és amennyiben Ön kávézik, le is játszódott!)

Hát ettől nem fog jobban működni a cégem…

Amit szemléltettünk Önnek, az a kávézási szokás folyamata volt. A cége is tele van ilyen folyamatokkal. A minőségirányítási rendszer bevezetésének (ISO 9001) alapja a szervezet folyamatainak azonosítása. Ma is működik minden cégnél, az Önénél is sok-sok folyamat. A folyamatok működése során lehet eldönteni/ megtalálni, hogy az adott folyamat, eljárás azokkal a lépéssorokkal, ahogy kialakította, megfelelőek vagy sem. Amennyiben nem, ismét megtervezzük a folyamatot, majd végrehajtjuk a módosításokat és az ellenőrzés során döntjük el, hogy megfelelőek-e például a vevők igényeit kielégíti vagy sem, és amennyiben nem módosítunk, ezt a ciklust a minőségirányításban “PDCA” ciklusnak nevezzük-

 

Tags: