ISO 9000 family – Quality management
The ISO 9000 family addresses various aspects of quality management and contains some of ISO’s best known standards. The standards provide guidance and tools for companies and organizations who want to ensure that their products and services consistently meet customer’s requirements, and that quality is consistently improved.
ISO 9001:2015
ISO 9001:2015 sets out the criteria for a quality management system and is the only standard in the family that can be certified to (although this is not a requirement). It can be used by any organization, large or small, regardless of its field of activity. In fact, there are over one million companies and organizations in over 170 countries certified to ISO 9001.
Ne csak terv, vagy vevői igény maradjon az ISO 9001 minőségirányítási rendszer bevezetése és a tanúsítvány megszerzése!
Ez a leírás nem az ISO 9001 szabvány szövegét és értelmezését szeretné bemutatni, nem is arra hivatott, hogy fejezetekre bontva átbeszéljük, mit kell tenni a szabványnak való megfelelés érdekében (Ezt tanácsadóink tudják, és nagyon szívesen elmondják személyesen!) Csupán olyan dolgokra hívjuk fel az Ön figyelmét, amely tevékenységek illetve intézkedések a vállalkozása sikerét szolgálják és természetesen a szabvány követelményei is.
A minőségügy régi hagyomány, gondoljunk csak bele, már az őskori ember is törekedett arra, hogy tökéletesebb eszközöket, szerszámokat állítson elő. Azonban mielőtt belemennénk a történeti áttekintésbe – amelyet egy külön cikkünkben olvashat – próbáljuk meghatározni, mi is lehet a minőség.
A minőség fogalmának meghatározását több féle módon illetve megközelítéssel lehet definiálni, az egyszerűség kedvéért közelítsük meg a felhasználó szemszögéből: „A minőség azt jelenti, hogy képesek vagyunk a vevő igényeit, elvárásait vagy szükségleteit kielégíteni.” Igen, ezt szeretné minden vállalkozó, aki gondol a jövőre, elégedett vevőket. Hogyan érheti el ezt?
A megfelelően szabályozott és strukturált üzleti folyamatok alkalmazása nagy mértékben hozzájárul a legyártott termékek és a szolgáltatások minőségének javításához. Éppen ezért, az ISO 9001 minőségirányítási rendszer tanúsításának megszerzése szinte minden ágazat részére pozitívan hat. Sok esetben az ISO 9001 (MIR) bevezetését és tanúsítását egy külső tényező miatt (pl. vevői igény vagy állami előírás) végzik el. Azonban erre a minőségirányítási tanúsításra nem szabad nyűgként gondolni, mivel a kiépített rendszer a cégük hatékonyságát, és az üzleti eredmények minőségét segíti elő.
A bevezetett és „jól” működő ISO 9001 minőségirányítási rendszernek akkor van igazán nagy értéke, ha egy harmadik fél által tanúsítva van. Mit jelent ez? A harmadik félnek megfelelő jogosultságot (akkreditációt) kell szereznie, ahhoz, hogy ISO 9001 tanúsítványok kiállítására alkalmas legyen. Ezt a jogosultságot Magyarországon a Nemzeti Akkreditáló Testület (NAT) illetve 2016.01.01-től a Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH) adja ki. Sok olyan szervezet van Magyarországon, akik akkreditáció nélkül adnak ki ISO tanúsítványt, amely pályázatokon, illetve közbeszerzéseken nem elfogadott.
A Toma Group Kft. vállalja, hogy az általa bevezetett ISO 9001 rendszert olyan szervezet fogja tanúsítani, aki nemzetközileg elfogadott akkreditációval rendelkezik, továbbá a tanúsítás pozitív kimenetelére is garanciát adunk.
Ne feledje ezt a garanciát sok tanácsadó ígéri, de mi ezt nem csupán a kapcsolataink miatt állíthatjuk,hanem a „jól” bevezetett és hatékonyan működő ISO 9001 minőségirányítási rendszer maga fogja garantálni a sikeres tanúsítást!
Az ISO 9001 szabvány bevezetése és a bevezetett rendszer működése önmagában nem biztosít semmit a vevő számára. A cégek nagy része nem kizárólag onnan vásárol, ahol van bevezetett és tanúsított minőségirányítási rendszer az ISO 9001 : 2008 szabvány szerint. Onnan azonban Ön sem vásárol újra, ahol a termék vagy a szolgáltatás minősége nem volt megfelelő. De előfordulhat ennek az ellenkezője is, amikor a szervezet rendelkezik ISO tanúsítással, de a terméke, szolgáltatása még is katasztrófa és bármennyire is tanúsított szervezet nem fogunk visszamenni hozzá még egyszer.
Jogosan teszi fel a kérdést, hogy miért is „kell” bevezetnie a minőségirányítási rendszert és megszereznie az ISO 9001 tanúsítványt?
A két szolgáltató illetve gyártó vállalkozás között az a különbség, hogy akinek egy jól működő minőségirányítási rendszere van, foglalkozik a vevői véleményekkel, akkor is, ha az negatív, és tesz lépéseket azért, hogy máskor ne forduljon elő.
Az szervezet, akinél bevezetésre kerül a minőségirányítási rendszer legalább évente ezt megteszi és ezen kívül sok egyéb intézkedést tesz vevői illetve a minőség megtartása érdekében. A vevői visszajelzések dokumentálása így már nem is tűnik elfecsérelt időnek, de ha már itt tartunk, a szervezetek vezetőinek az ISO 9001 szabványról, nem a minőség, hanem a túlzott dokumentálás jut eszébe.
Erről ilyen formában nincs szó!
Nézzük meg egy példa segítségével, hogy egy átlagos cégnél a minőségirányítási rendszer bevezetése előtt mi is történik. A képzeletbeli szervezet három főből áll, az egyszerűség kedvéért. A cég két alkalmazottja többek között, a folyamathoz tartozó dokumentumokat készíti a megrendelők részére. Az egyik fő folyamat, amit minden cégvezető szeret, az a szerződéskötés, hiszen ebből lesz a bevétel. A múlt hónapban az ügyvezető – értelem szerűen képzeletbeli cégünk harmadik tagja – módosította a szerződést, miszerint a megrendelést követően a megrendelőnek ki kell fizetnie a vállalási ár első részletét. Sajnos a módosítás után elfelejtett szólni a munkatársaknak, hogy melyik verziót kell használni ezért a kolléganő a „bevált” mintát aktualizálva köttette meg a szerződés, ami a szervezettől nagyobb erőforrást igényelt, mert az alapanyag raktár „megtöltését” neki kellett megfinanszírozni. Ez csak egy életkép a cégek életéből, nem beszéltünk arról, amikor valamilyen dokumentumot, feljegyzést hiába keresünk, amivel idő, munkaóra és pénz megy a kútba. Az ISO 9001 szabvány is megenged bizonyos igazoló feljegyzések elektronikus vezetését és kezelését, bár a tapasztalatunk szerint ez a folyamat, mármint az elektronikus dokumentumok kezelése kevés cégnél van leszabályozva. A szabályozások, eljárások még mindig fontosak, de most nem ez a legfontosabb kérdés az Ön számára.
Tapasztalataink szerint, azok a vállalkozások, amelyek bevezették az ISO 9001 rendszert, a következő előnyöket élvezik:
Mielőtt erre a kérdésre válaszolunk, gondoljon bele, hogy az elmúlt időszakban:
És a legfontosabb kérdés: Mennyi pénzt költött el az elmúlt időszakban a minőségre, vállalata fejlesztésére?
A tanácsadás díja, azaz a minőségirányítási rendszer bevezetése két dologtól függ igazán:
A Toma- Group Kft. munkatársai úgy gondolják, hogy minden vevőnek „jár” a minőség és azt szeretnék, ha Ön se kullogna a nagy cégek mögött, hanem egy jól működő, hosszú távú vállalkozás vezetőségéhez tartozna, aki sok munkavállalót foglalkoztat, ezért kérjen ajánlatot kötelezettségtől mentesen!
Bővebben itt olvashat még az 9001-es rendszerről.
Ajánlatot kérek ISO 9001 minőségirányítási rendszer (MIR) kiépítésére
Az ISO 9001 szabványok legfrissebb kiadását, az ISO 9001:2015-öt hét minőségbiztosítási elv mentén építették fel:
Az ISO 9001: 2015 minden egyes részben kitér arra, hogy a termékeknek, szolgáltatásoknak és szervezeteknek milyen követelményeknek kell megfelelniük, annak érdekében, hogy megfeleljenek a fent említett minőségbiztosítási elveknek.
Az ISO 9001:2015-nek tíz fő része van a 2009-as szabvány nyolc részével szemben. A következő táblázatban láthatja ezen részek összehasonlítását:
ISO 9001:2009 | ISO 9001:2015 |
---|---|
0.Bevezetés | 0. Bevezetés |
1. Alkalmazási terület | 1. Alkalmazás terület |
2. Rendelkező hivatkozások | 2. Rendelkező hivatkozások |
3. Szakkifejezések és meghatározásuk | 3. Szakkifejezések és meghatározásuk |
4. Minőségirányítási rendszer | 4. A szervezet összefüggései |
5. A vezetőség felelősségi köre | 5. Vezetés |
6. Az erőforrásokkal való gazdálkodás | 6. Tervezés |
7. A termék előállítása | 7. Támogató rendszer |
8. Mérés,elemzés, fejlesztés | 8. Működés |
9. Teljesítményértékelés | |
10. Fejlődés |
A változás új szabályzati elemek bővülésével járt, melyeknek egy része az ISO szabványok felépítését, valamint követelményeit érinti. A változás összefügg az alkalmazási területen bekövetkezett változások követésével.
A Magyar Szabványügyi Testület 2015.11.02-án kiadta az ISO 9001 szabvány legújabb változatát, magyar nyelven, az alábbi jelzettel:
Minőségirányítási rendszerek. Követelmények.
Ez a nemzetközi szabvány is – hasonlóan az előzőhöz – a folyamatszemléletű megközelítést alkalmazza (Plan-Do-Check-Act), azonban kiegészült a kockázatalapú gondolkodás móddal.
„A kockázatalapú gondolkodásmód alapvető fontosságú egy eredményes minőségirányítási rendszer megvalósításához.” – Idézet a 2015.11.02-án megjelent MSZ EN ISO 9001:2015 szabványból.
A kockázatalapú gondolkodásmód benne volt – bár kicsit burkoltan – ennek a nemzetközi szabványnak az előző kiadásaiban (pl.: megelőző tevékenység végrehajtását a lehetséges eltérések).
Tehát eme követelmény teljesítés fog nagyobb „munkát” jelenteni a tanácsadók számára, valamint a tanúsított szervezetek számára.
Amikor egy szervezet elkezd foglalkozni és dokumentálni, felügyelet alatt tartani az erősségeit, lehetőségeit, veszélyeit és gyengeségeit, olyan „dolgokon”, témákon gondolkozhat el, amely segíthet a szervezetnek hosszú távon gondolkodni és olyan lehetőségeket módszeresen kihasználni, amelyek profitot termelhetnek.
Az MSZ EN ISO 9001:2009 szabvány is folyamatokról „beszélt”, míg az MSZ EN ISO 9001:2015 szabványon alapuló minőségirányítási rendszerben sokkal inkább folyamatközpontú megközelítésű.
A másik jelentős változást emelném ki még az Ön számára az MSZ EN ISO 9001:2015 szabványból, az pedig a kockázatértékelés, nem – nem a munkahelyi kockázatértékelésről van itt szó, hanem a minőségirányítási, illetve a szervezet azon kockázatait kell azonosítani, amelyek bekövetkezése esetén akár anyagi illetve egyéb veszteség érheti a vállalkozást. Ilyenek lehetnek például a szállítási határidők illetve a teljesítési határidők betartása, be nem tartása.
A SWOT analízissel (erősségek, gyengeségek, veszélyek, lehetőségek meghatározásának módszere) illetve a kockázatértékeléssel már minden vállalkozó találkozott valamilyen formában, azonban – eddigi tapasztalataink alapján – ezek dokumentálása általában idő hiányában elmarad. A legújabb ISO 9001 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer bevezetésével ezek megvalósulnak a nyomon követésük biztosított lesz és előnyhöz juthat a vállalkozás a versenytársakkal szemben.
Amennyiben az MSZ EN ISO 9001:2015 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer bevezetését tervezi, vagy a meglévő, már tanúsított ISO 9001:2008 szabvány szerinti minőségirányítási rendszer átdolgozása vált szükségessé, kérje kedvező ajánlatunkat.
Egyenlőre nincs azonnali tenni való… De el kell kezdeni az áttérést az új MSZ EN ISO 9001:2015 szabványra, amiben állunk a rendelkezésükre.
A legtöbb tanúsító szervezetnél lehetőség van a következő auditon való áttérésre, amennyiben ebben segítségre van szükségük, szívesen állunk a rendelkezésükre,